Algemeen

Culturele verschillen in het bedrijfsleven

Persoonlijke uitdagingen

Bij het werken in een multiculturele omgeving of met een andere cultuur kunnen de persoonlijke uitdagingen groot zijn. Wanneer we culturele verschillen tegenkomen en niet in staat zijn deze te herkennen en aan te pakken, zijn onze reacties emotioneel. Dit kan een nadelige invloed hebben op vele factoren, waaronder het gevoel van welzijn en vertrouwen. Angst en stress zijn veel voorkomende reacties voor mensen die nieuw zijn in een vreemde cultuur. Wanneer mensen geconfronteerd worden met een verschil, voelen ze zich uitgedaagd en bouwen ze daarom mentale muren om hen te helpen om te gaan. Deze muren doen vaak meer kwaad dan goed. De besluitvorming kan bijvoorbeeld worden belemmerd of mensen kunnen zich terugtrekken van anderen, waardoor er nog meer afstand tot een oplossing ontstaat. De symptomen kunnen ook lichamelijk zijn, met mensen die hoofdpijn, migraine, uitputting en burn-out ervaren. Het niet kunnen omgaan met culturele verschillen is een veel voorkomende reden voor mislukte internationale bedrijfsopdrachten.

Praktische uitdagingen

Het zakendoen met mensen uit verschillende culturen kan ook invloed hebben op de meer praktische aspecten van het werk. Of we het nu beseffen of niet, we zijn allemaal geconditioneerd door onze culturen om het werk en de praktische aspecten van het zakendoen op specifieke manieren te benaderen. We hebben allemaal specifieke ideeën over wat de goede of slechte manier is om een sollicitatiegesprek te voeren, een presentatie te geven of een klantklacht af te handelen.

Veel van deze ideeën vertalen zich niet noodzakelijkerwijs naar andere culturen, wat tot uitdagingen kan leiden. Zo kan de eenvoudige handeling van het oogcontact verschillende praktische uitdagingen veroorzaken. Wat gebeurt er als je een cultuur hebt die oogcontact ziet als een teken van vertrouwen en betrokkenheid met een cultuur die oogcontact als onbeleefd ziet? Als de twee partijen zich hiervan niet bewust zijn, kan dit verschillende gevolgen hebben, zoals een gebrek aan vertrouwen, slechte communicatie, een mislukt sollicitatiegesprek van een verwarrende vergadering.

Het management is een ander goed voorbeeld van waar we zien dat verschillende culturele verwachtingen uitdagingen veroorzaken op de werkvloer. Wat gebeurt er als je een manager hebt die gewend is aan een meer hands-off leiderschapsstijl, waarbij ze hun team aan hun werk overlaten, in een land komen waar de managementstijl veel gezaghebbender en regelmatiger is? Ze kunnen zwak en ongeschikt overkomen. En als het andersom zou zijn, zou de manager worden gezien als een control freak die zijn team niet vertrouwt om iets te doen.

Zakendoen in het buitenland kan zeer goed uitpakken voor een bedrijf en is vaak ook nodig, maar het brengt wel een hoop problemen met zich mee. We hebben het niet eens gehad over de taalbarrières. Wanneer je gaat internationaliseren raad ik aan om gebruik te maken van Attached Global. Attached is een toonaangevend taal- en adviesbureau met een lange staat van dienst en een zeer gevarieerde klantenkring. Van spoedvertaling tot de creatie van een compleet nieuwe tekst, van taal- tot IT-advies, of van tolkdiensten tot lokalisatie: bij ons bent u aan het juiste adres.

Dit vind je misschien ook leuk...