Waarschijnlijk heb je vast al wel eens gehoord van zoekmachineoptimalisatie. Het is een deel van online marketing dat er voor zorgt dat jouw website op een organische manier hoog in de ranking zal staan van zoekmachines als Google. Dit leidt uiteindelijk weer tot meer en relevant verkeer naar jouw website. Een belangrijk onderdeel van SEO (zoekmachineoptimalisatie) is linkbuilding. Je kunt namelijk het perfecte bericht schrijven, maar als een zoekmachine er niet minstens één link naar kunnen volgen, dan zal je hoogstwaarschijnlijk dagen lang tevergeefs zitten te wachten op organisch verkeer. Google heeft namelijk links van andere websites nodig om het bericht te vinden. Om dit succesvol te kunnen uitvoeren, kun je linkbuilding uitbesteden bij een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd.
Wat is Linkbuilding?
Linkbuilding is een van de belangrijkste onderdelen van zoekmachineoptimalisatie (SEO), samen met reclame en zoekwoorden gebruiken. Met een linkbuilding strategie verzamel je backlinks naar jouw website om zo hoger te scoren in zoekmachines op belangrijke woorden die met jouw bedrijf te maken hebben. Hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe betrouwbaarder je website over komt en hoger een zoekmachine jouw website zal scoren.
Hoe gaat het te werk?
Om te beginnen met linkbuilding is het verstandig om te beginnen met een analyse van het linkprofiel van jouw website of webshop om zo een goed overzicht te creëren van de huidige situatie en de verbeterpunten. Op basis hiervan zal er worden gekeken hoe het linkprofiel het beste versterkt kan worden en op welke zoekwoorden je moet gaan focussen. Wanneer je dit hebt gedaan is het tijd om linkjes uit te zetten en dan zijn er een paar focuspunten. Daarnaast gaat het ook om kwaliteit, niet kwantiteit: het gaat er niet om, om zoveel mogelijk linkjes naar een website te krijgen, maar om de kwaliteit van de links. Let hierbij op de autoriteit van de websites en relevantie.